Túra a Tihanyi-félszigeten

Lenyűgözően változatos környék a Tihanyi-félsziget! Csodálatos kirándulás színhelye az év minden napján. Minden évszakban más arcát mutatja. A Balaton vízén kívül érdemes megismerkedni a szép környékével is. Nem csupán Tihany a neves kirándulóhely, hanem húzzunk bakancsot és irány az egész félsziget!

Látnivaló az Aranyház gejzírkő képződmény, tanösvény, gejzírkúpok, szőlős és levendulás, barlangok, barlanglakások, különleges növények például az Árvalányhaj, látványos a nagy Zöld gyík is. Páratlan a látvány a Balatonra és a Belső és Külső tóra! Egyszerűen csodálatos országunknak ez a kis titokzatos része. Fedezd fel!

Délelőtt megérkeztünk Sajkodra. A 71-es útról jól figyelni kellett a letérő utat, előjelző táblát nem találtunk. Sajkod szép kis település. A szélső utcája a Templomrom utca, bár onnan nem lehet eljutni a templomromhoz, ahogyan a településtáblán az látható. Kerestük az erdőbe vezető utat, végül a Mályva utca végéből leltünk . A hegytetőn a jelzett turistaútra tértünk.

(Az egyszerűség kedvéért, nem kell Sajkodra bemenni, hanem a főútról ahogy Sajkod felé lekanyarodunk, egyből jobbra a földúton talán le lehet parkolni, mert pontosan ott a fák közt van a templom ami már nem rom. Innen indul a túra ösvény is!)

A Nyereg-hegyről csodás volt amit láthattunk! Alattunk a nádas Külső- látványa innen a legtökéletesebb. Egy madárparadicsom! A békák pedig koncerteztek. Mellette jól látható a belső víztükre. Jól látható Tihany jellegzetes temploma és a távolban a Balaton a vitorlásokkal.

Teljesen átlátható a sziget, a levendulás, a szőlőültetvények, erdők, magaslati pontok, a Balcsi öblei. Kitűnő kilátópont!

A hegyfelszín teraszos sziklái is különlegesek, valamint figyelmet érdemel az aljnövényzet is.

Itt találtam elsőként árvalányhajat! Innen levezet egy út a tavakhoz valamint a Csúcs-hegyre a sziget nyugati szélén. Ezen az ösvényen körbejárható a félsziget a fennsíkon. Szép erdős út, ahonnan a Balcsira hosszában rácsodálkozhatunk, mint egy tengerre.

A Csúcs-hegyen a fantasztikus, üledékes fehérlő kőzetek lenyűgözők. Mintha megkövesedett fametszetek lennének. Még Sajkodról is látható.

Tovább haladtunk a félsziget legmagasabb pontjához, ami csupán 235m, és egy régi őrtorony romjai meg jelzőtáblája van.

Érdemes kicsit lefelé menni és megkeresni az oldalában a barlangot, szép nagy. (Mi ekkor elkerültük, egy másik túrán néztük meg.)

Egy kisebb is van mellette.

A két csúcs között már rengeteg árvalányhajat lobogtatott a szellő, kedvemre való látvánnyal. Tovább az erdei ösvényen kidőlt fák tették vadregényessé a túrát. Egy barlangot is találtam, illetve egy sziklatető alatti tágas odúra az úton. A sziklapartról pedig egyre közelebbről láthattuk a Balaton déli településeit, az épülő autópálya viaduktját.

Lentről egy újabb nádasból remek békakuruttyolás zengett.

Lefelé haladtunk a Tájvédelmi Őrházhoz. Majd a szarkádi -Erdőn felfelé a Gejzírmezőhöz mentünk. Különböző kúpok közt bolyonghattunk más-más képződmény, melyek néhányát elneveztek, mint például Kis-kúp, Somos-kúp, Sajmeggyes-kúp.

Közeledtünk a híres Aranyház gejzírkúphoz. Előtte egy kőzetbemutató kunyhó áll, ami felett pedig egy kis körséta út amelyet érdemes bejárni a legkülönlegesebb gejzírképződményekért

Ilyen például a Borsóköves, a Kalapos és az Átjáró nevezetű. Ez utóbbi egy barlangféle.

Folytatás: http://termeszetjarok.blog.hu/2012/03/21/tura_a_tihanyi_felszigeten_folytatas