Badacsony-hegy

Bármerre indulunk is el Badacsonyban, valamilyen Kisfaludy-emlékkel mindenhol találkozunk. A Kisfaludy úton mentünk fel a hegyre, a Kisfaludy-forrás vizével oltottuk szomjunkat, a Kisfaludy-ház mellett haladtunk el.
A Kisfaludy-házat a költő házasságkötése után vásárolta meg s alakíttatta át. Feleségével többnyire itt töltötték a szüretet s fogadták vendégeiket, a kor ismert politikusait, művészeit, tudósait. A háztól alig néhány méterre álló Szegedy Róza-házat a Balaton-vidék legszebb présházának tarják. 1790-ben épült késő barokk ízlésben az itt korábban divatos nádtetővel, csúcsos oromfalakkal. A ma irodalmi múzeumként működő épület egykor szőlőművelés céljára, szüret idején pedig az uraság tartózkodására szolgált. A Kisfaludy-ház mögött a Rózsa-kőhöz érkeztünk. A kő egykor a hegy bazaltoldaláról gurult ide, és valószínűleg Kisfaludy Rózája után kapta nevét. A legenda szerint ha egy leány és egy legény kézen fogva, a Balatonnak háttal ráül, még abban az évben egymáséi lesznek. Sőt, elég, ha a kedveséért sóhajtó leány ül rá, szerelmük ez esetben is beteljesedik… Ezt a kis történetet mára tovább fejlesztették, mert az egyik vendéglátó présház előtt lakatokat is gyűjtenek amelyekkel jelképesen lelakatolhatják a szerelmesek a kapcsolatukat.

Már innen is nagyon szép a kilátás, de egy jó kis kaptatóval, lépcsőzéssel haladhattunk felfelé.

Elsőként egy emlékművel találkoztunk melyet Hertelendy Károlyról neveztek el, aki a 19. század közepén Zala vármegye alispánjaként felkarolta és támogatta a balatoni hajózás megindításának ügyét. Az emlékműtől szép kilátás nyílik a tomaji öbölre és az Örsi-hegyre. Innen nem messze a Páholy kilátó amely egy sziklapáholy szép panorámával és a Klastrom-kút amelyhez nem mentünk el.

Inkább a Badacsony tetejére, a szinte teljesen vízszintes fennsíkra.

A sétautakon bejárható az egész hegytető.

Időközben új kilátó épült! Melynek külön honlapja van: http://badacsonykilato.hu/

Turistaút vezet a Kisfaludy-kilátóig. Fából készült, nem túl nagy, régies kilátó. A fák sokat takartak a kilátásból. Kicsit lejjebb megkerestük a Kőkaput Badacsony másik természeti nevezetességét. Az oszlopok a szélfúvás, a víz oldó munkájának eredményeként jöttek létre. Olyanok, mint óriások egymásra rakott építőkövei..

Ezután átgyalogoltunk a fennsík másik végébe. Az egyesen út végén beszűrődő napfényhez értünk, ahol már csak meredek sziklafal volt alattunk. Előttünk pedig lélegzetelállító látvány tárult elénk a tóra és környékére!

Jobbra a 400m-ről lenéző kereszthez mentünk aminek állítólag egy-egy nagyobb darabját 40 bivallyal vontattak fel. Érdekes, de nagyobbra számítottam. Gondolom inkább felvinni volt nehezebb nem a súlya, vagy a 40 bika nem egyszerre húzott, csak váltották egymást a munkában. Visszafordultunk és bal irányban a Bujdosók lépcsőjéhez értünk. Összesen 464 lépcsőfokból áll.

Pihenőkkel elválasztott szakaszait a kuruc kor nevezetes személyeiről (Bercsényi Miklós, Mikes Kelemen, Cinka Panna) nevezték el. Mellette több helyen láthattunk bazaltoszlopokat és bazalttömböket, alattuk kőtengert. A szél és a jég döntötte alá őket, vagy az ember omlasztotta le anyagot bányászva úthoz, vasúthoz, parti töltéshez. Szinte mindenütt a környéken ebből épültek utak, kerítések. Valamint a Szent György-hegy látványa tűnt elénk.