Kirándulás Vinyéről a Pápalátó-kőre, sziklaereszre.

Vinye gyakran látogatott helye a győrieknek. Innen indul a híres Cuha-szurdok útvonal amely a Porva-Csesznek vasútállomásig halad, sokszor feladat átkelni az útra kanyargó Cuha patakon. Már többször megtettem, szélesen kiépített, de látványosan szép útvonal. Másik híres túraút indul még Vinyéről a Hódos-éri Ciklámenes. Cuha és a Hódos között húzódik a vasút. Tehát a másik oldalon a Hódos-ér csörgedezése kíséri az arra járót. Kissé egyhangú útvonal, de július végén, augusztus elején itt nyílnak a ciklámenek, tavasszal pedig a sok-sok hóvirág főleg az üdülőházaknál. Innen is eljuthatunk a következő vasútállomásig, felétől már ösvényeken, kanyargósan, változatos tájon és ügyesnek kell lenni.

Sokan letáboroznak az Ördög réten. A Kőpince-forrástól egy csodás szurdokon kell vadregényes tájon, köveken, Cuhán át, próbatételeken keresztül odajutni. Vagy autóznak a fehérköves úton, majd hátulról behajtanak az erdőbe.

Ezúttal a Pápalátó-kő tetejére, a sziklaereszre mentünk.
Kis délutáni túra, kb. 5km-re tippelem.

Elsőként Vinyén a Kőpince-forráshoz megyünk, mert az üres palackunkat feltöltjük az útra.
Az étterem mellett a nagyköves úton a Cuha patak felé, az út elején egyből a zöld ösvényen balra gyorsan megközelíthető a forrás.
A környezete is gyönyörű, valamint itt az egyik barlang is, amelyet két üregből most összenyitottak!

Ha a vasúttól indulunk, akkor Fenyőfő felé a műúton kellene haladni az üdülőházakig amíg az erdei ösvényhez érünk. Mi azonban az erdei iskola épülete mellett, a műútról balra felmentünk a földúton. Ha lassan haladunk könnyedén felérünk az elágazásig. Onnan jobbra a kavicsos út  a kanyarulatával az üdülőházakhoz vezet. Jobb erre, mint a műúton  és már panoráma is van. Az út egy szélesebb kavicsos útra vezet a sárga jelzésre, itt mindegy, hogy jobbra kimegyünk-e  műútra és pár méter után vissza a házakhoz, vagy balra megyünk, mert a házak láthatóak lesznek és az utolsónál kis ösvényen megközelíthető.

A zöld jelzésen az utolsó üdülőház után indultunk a lassanként emelkedő, könnyen járható erdei ösvényen.
Közben barlangjelzést is láthatunk, amely a Likas-kő szikláit jelöli, érdemes megnézni. Most sokféle gombával találkoztunk, és a gyertyán termése potyogott a fákról.

Közeledünk a célponthoz, ha már ezekkel az érdekes bozótszerű növényekkel találkozunk.

Itt kell felkanyarodni a sziklatetőre! Ebből az irányból nem kell mászásra számítani, hipp-hopp elénk tárul a panoráma!
Ráadásul egy szék fogadott minket, előkészített farakással tábortűzhöz.Mosolygó arc

Érdemes körbejárni a Pápalátó sziklaereszt.

kb. 30cm átmérőjű

Fenn a panorámában gyönyörködhettünk.
Természetesen egészen a "pápáig", vagy legalábbis a papokig, Pannonhalmi Apátságig.

A magaslaton megcsodáltuk a növény és állatvilág egy kis részét.

A cincogi középen:

Útközben a Likas-kő barlangja! Cikkem itt.

Téli túra alkalmával egy meseszép fotóalbumot készítettem a Pápalátó-kőről és környékéről: