Bajóti barlangok és források

A Gerecse lábánál lévő Öreg-kő hegyen néztünk szét.

aug2 187.jpg

Bajót nevű településről indultunk. A térképünk szerint a templom mögött balra találjuk a jelzett útvonalat.

Az ilyen szép táblák azonban épp az ellenkező irányba vezetnek minket. Ha erre megyünk, akkor a kőbányákat is megnézhetjük és a szőlős mellett jobb oldalról kerüljük meg a kis hegyet. Tulajdonképpen körbejárhatjuk.

Mi is erre indultunk, majd mindig a felfelé vezető ösvényen haladtunk. Így hamarosan a hegytetőre értünk.

Csodás panoráma tárult elénk! Kis keresgélés után ráleltünk a barlang melletti maradék lépcsőkre és lementünk a Jankovich barlanghoz. Tehát, ha másik útvonalon jövünk a barlanghoz, akkor utána is feljuthatunk a kilátópontra.

A barlangban nagyon sok denevér lakik! Hallottuk a csipogásukat és a sok ürüléktől erős szag terjeng.

Közvetlenül a barlang mellett van egy másik barlang is. Valamint a lépcsősor elágazásnál egy lezárt zsombolyhoz mehettünk fel.

A barlangok alatt kellemes pihenőhelyet találtunk. Itt futnak össze a jelzett útvonalak. Térképes tábla is van itt.

A barlang jelzéses úton értünk vissza a településre.

Közepén található a Muzslay-forrás. ( Muzslay István pap.)

Innen Péliföldszentkeresztre autóztunk át, forrást kerestünk. A barlangoktól gyalog is eljuthatunk oda ösvényen.

Érdekes látvány volt egy másik forrás (ha az), amelyet a település végében a Bajna felé kivezető útjánál láttunk, mivel azt elzárható csappal építettek ki.

Péliföldszentkereszt parkolójából is jól láthatóak a többi kis hegyek. Szintén panorámával várnak minket.

aug2 186.jpg

Például a sziklás Hegyes-kő, vagy a Nagy-Gete.

Pélifölszentkereszten nehezen találtuk meg a forráshoz vezető utat. A jelzés a (XIII. századi) templomhoz vezetett minket. Ám zsákutcának bizonyult, mivel a kapun belépési tiltó táblával találkoztunk. A térképünk szerint a forrás valahol a templom mögött van, ezért utat kerestünk mögé. Így a nagy és látványos birtok kapuja baloldala mellett jutottunk el a kék jelzéshez, ahonnan már közel volt a forrás.

Két forrás is van a zarándokhelyen.

A Bajóti Öreg-kő felkutatása kellemes két órás családi kirándulás lehet, kb. 4 km. Ha onnan elgyalogolunk Péliföldszentkeresztre is, akkor körülbelül dupla idő és út, oda-vissza.

Innen mi a Gerecse csúcsának irányába Pusztamarótra mentünk. Kék jelzésen ösvényen is eljuthatunk oda.

Fotóalbumom itt található. :)